Sähköpyörä – e-bike – Shimano Steps E6010

Merida eBig.Tour 7.300 (vm. 2016-17 varusteltuna)

Moottori: Shimano Steps E6001, teho 250W, vääntö 50Nm.

Akku: BT-E6010 ( 36V / E6010 /418WH / 2,7kg (11,6ah) akun hinta alimmillaan ulkomailla noin 370e)

Näyttö/ohjausyksikkö: SC-E6010

Ketju: KMC X9 (110 lenkkiä eli tappia)

Vaihteet: 9kpl vaijerivälitteinen. Vivut Shimano Altus rapidfire ja takavaihtaja Shimano Alivio Shadow.

Jarrut: Shimanon M315, hydrauliset (mineraaliöljyllä)

Keula: Suntour Raidon-XC-LOR 100, ilmanpainepumput, jousto lukittavissa.

Paino: noin 20kg

Renkaat: 27.5×2.0 (50 – 584) (uudemmissa malleissa 27.5×2.2)

Takarattaat: Shimano CS-HG 11-34 kasetti.

Valot: Herrmans H-Flow / Hermans H-Trace

Avustustasot: 3 / Eco, Normal ja High. 25kmh asti toimii avustus ja sitä nopeammassa vauhdissa saa polkee ihan ite.

Akunkesto: Riippuu renkaista, rengaspaineista, kuskin painosta, maastosta ym.ym. Aikuisen miehen ajamana kaupungissa talvella karkeilla renkailla ja alhaisilla rengaspaineilla pääsee noin 50-60km akkuja lataamatta. Valmistaja lupaa noin 120km yhdellä latauksella, mutta tämä saattaa kyllä toteutua kesällä kovilla rengaspaineilla ja hyvin vierivillä renkailla kun kuskina on sellainen neuvolassa punnittava yksilö ja maasto tasaista maantietä. En oikein usko, että itse pääsen ikinä 100 kilometriä yhdellä latauksella.

Päivitys 15.4.2018 -102km pääsi kun ajoi säästellen juuri puhdistetuilla ketjuilla ja 3,5bar:n rengaspaineilla. Koko reitti asfalttia, mäkistä maastoa vältellen ja jos mäkiä sattui reitille niin niiden alamäistä otettiin kaikki irti.

Sen enempää en taida akullisella päästä, ehkä lämpimämpi ilma saattaisi muutaman kilometrin lisätä matkaa ja ehkä toisenlaisilla renkailla saisi kilometrin tai pari lisää kuten myös kuskin painosta 10-15kg pudottamalla.

Ensikokemukset: Ajaminen ei juuri poikkea moottorittomalla pyörällä ajamisesta, moottori avustaa lähes huomaamattomasti. Mikään mopo tämä ei ole eli moottori avustaa polkijaa, joka käytännössä tarkoittaa, että ECO-avustustasolla joutuu kyllä polkemaan ihan oikeasti eli hikikin saattaa tulla.

Laitteen painoa ei ihmeemmin huomaa muuten kuin liikkeelle lähdössä ilman moottorin avustusta sillä takavanne painaa kuitenkin puoli kiloa enemmän kuin moottorittoman pyörän vanne. Jos pyörää kantaa niin silloin kyllä painon huomaa ja ehkä myös rankemmassa maastoajelussa, mutta tästä ei ole itsellä kokemusta.

Merida E-Bike takavanne 3,19kg

Kaksi Meridan takavannetta, oikeanpuoleinen on sähköpyörän vanne ja on tavallisen pyörän takavannetta puoli kiloa painavampi

Ohjausyksikön(SC-E6010) lukitus telineeseen tapahtuu pienellä muoviklipsulla, joka hajosi alle kahdessa viikossa talvipakkaislla. Tämän olisin voinut kertoa laitteen suunnittelijoille jo ennen kuin moista tekelettä alkoivat suunnittelemaan, mutta kun eivät kysyneet niin tommonen susi siitä tuli.

Hajonnut lukitsin

Telineessä oleva ohjausyksikön lukitsin oli köppönen muoviliuska, jonka tiesin heti sen nähdessäni ettei tule kestämään kesään asti, pari viikkoa meni ennen kuin levis.

Valot lakkasivat toimimasta ensikuukausien aikana, mutta molemmat johtuivat irronneista piuhoista ja piuhat kunnolla vaan kiinni ja valkeus tuli takaisin ja piuhat on sen jälkeen kiinni pysyneetkin.

Lataaminen: Laturi EC-E6000. Latausliitin on akun telineessä eli ilman sovitinta pitää akun olla rungossa kiinni, jotta sen saa ladattua. (Sovitin, EC-E6000 adapter, Y71C00003). Sovittimella voi laturin liittää kiinni suoraan akkuun kun se on irti telineestä. Tyhjä akku latautuu 2:ssa tunnissa 80% täyteen  ja 4:ssä tunnissa 100% täyteen.

 

Mainokset