Kawasaki Versys

2017

4.7. Vuoden 2017 ajelut jää tosi vähiin eikä syy ole niinkään huonoissa keleissä vaan työkiireet. Lomia ei ole, joten suunnitelmissa ollut alppien hiekkatiet osaII jää toteutumatta ja siirtyy vuodelle 2018.

Pyörä käy ja kukkuu paitsi, että sateet saivat vaihdenäytön sekoilemaan eli näyttää joskus ihan mitä sattuu.

====================================================================

9.4. Ei menny  Versys kaupaksi. Tänä kesänä vaan taitaa jäädä ajelut todella vähiin kun kesälomaa ei ole ja työmatkat menee polkuvoimalla ja Versys on parkissa muutaman kilometrin päässä himasta. Ja kun vakuutuksenkin maksut painottuvat kesään niin taidan pitää sen seisonnassa keskikesällä.

1.3.

Tommonen se on nyt

versys6

Kuvaa klikkaamalla sama videolla.

Talvihuolto suoritettu

  • Syylärin ja ilmanputsarin puhdistus
  • jäähdytysnesteen vaihto
  • rasvaus: pyörien laakerit,
  • tarkastus: vesipumppu ja termari
  • ketjujen pesu ja rasvaus
  • venttiilien tarkastus ja säätö (Versyksessä on venttiilintarkastusväli 42000km eikä venttiilejä oltu ilmeisestikkään aikaisemmin säädetty. Eikä kyllä ollut vieläkään tarvis koska kaikki välykset oli rajojen sisällä, pari venaa oli alarajoilla joihin laiton vitosta pienemmän palan)
  • öljyn ja suodattimen vaihto
  • tulppien vaihto (vanhoissa ei mitään vikaa ja ne saa mukaan varoiksi)
  • bensatankin puhdistus
  • kytkinvaijerin ja kaasuvaijereiden voitelu
  • takajarrupalat vaihdettu ja jarrusatulat puhdistettu eli lähinnä työsylinterit pullautettu ulos ja putsattu
  • ym ym..

Muutamia kuvia huollosta:

2016

2.11.2016  Versys on myynnissä.

Pytevei, Versys on myynnissä. kyselyt: kaubamaja(ät)pan.nu

Hinta, valmiiksi tingitty: 3100e (hintaan sisältyy perushuolto, öljyt+suodatin, ilmasuodatin, venttiilien välyksien tarkastus ja tarvittaessa säätö, jäähdytysnesteen vaihto, tulppien vaihto(vanhoissa ei ole mitään vikaa ja ne jätän varalle), pyöränlaakereiden rasvaus ja mitä nyt muuta keksiikään.  Huollon teen joulukuussa ja jos ostaa ennen huoltoa niin hinta on 3000e)

Matkamittari: 46000km (vähän alle)

Hintaan sisältyy perälaukku ja tietysti teline tälle.

Laitan tuoreita kuvia kun ehdin huoltamaan pyörän, varmaankin joulukuun aikana.

Pyörä on Länsi-Pasilassa

====================================================================

9.10.2016 Alppien hiekkatiet korkattu.

Vihdoinkin laite pääsi sinne mitä varten sen aikoinani ostin eli Alppien hiekkateille.

Ennen tätä etelän reissua ajelut olivat jääneet vähiin eikä täten ollut täyttä varmuutta pyörän todellisesta kunnosta ja ajo-ominaisuuksista. Nyt kilometrejä kertyi sen verran, että voin todeta ostoksen olleen onnistunut.

Moottoritiellä pyörä kulki matkavarustus päällä kuin juna eikä puuskittainen sivutuulikaan heitellyt sitä, kuten olin vähän pelännyt. Myös hyväpintaisilla mutkateillä laite taittui mutkiin kuin ajatus ja erityisesti alusta toimi hyvin. Aikaisemmat kokemukset matkaenduromallisista pyöristä oli 80-luvulta ja silloinen kokemus pyörien pomppujousituksista laittoi kyseisen kategorian pyörät pannaan 30vuodeksi, mutta kehitys kehittyy ja kuten sanottu Versys oli odotettua parempi niin moottori- kuin maanteilläkin.

Sen sijaan huonokuntoisilla ja jyrkillä alppihiekkateillä pyörän painon kyllä huomasi. Mutta ei siellä ylhäällä kyllä tullut vastaan yhtään Gessuakaan tai Transalppia eli kalusto mitä siellä näkyi oli kyllä lähes puhdasveristä Crossi/enska kotaria.

Ihan ongelmaton ei reissu pyörälle ollut. Polttimoja paloi parit kolmet eli hiekkateiden tärinä oli niille ilmeisesti liikaa. Nyt suomessa kun tutkin asiaa tarkemmin niin valaisimen heijastinosa ei ole kunnolla kiinni ja pitää talvella purkaa systeemi ja tutkia vikaa tarkemmin.

Etelässä vallinut kova kuumuus(+35astetta) oli muutamaan otteeseen kawalle liikaa ja se  päätti mielenosoituksellisesti merkata parkkipaikkansa jäähdytysnesteellä eli reissussa rapaa ritiläänsä saaneen jäähdyttimen teho ei riittänyt ja nesteet pääsi kiehumaan ja pari kertaa joutui nestettä lisäämään.

Bensan kulutus oli myös positiivinen yllätys. Koko reissun keskikulutus oli 4,2litraa. Matkasta suuri osa kulki moottoritiellä tai sitten mäkisillä ja mutkaisilla pikkuteillä. Suomessa tasaisia ja pikkuteitä ajettaessa pääsee reilusti alle 4litran sadalla ja oletin, että matkavarustus, moottoritiet ja mutkatiet nostaisivat kulutusta enemmän, mutta kaiketi on niin, että kun serpentiineillä se keskinopeus on kuitenkin reilusti alle 80km/tunnissa niin kulutuskin pysyy maltillisena vaikka pieniä vaihteita käyttäisi enemmän kuin kotimaan suorilla ja tasaisilla pikkuteillä.

Öljyä ei kone kuluta yhtään eli öljypinta oli samoissa ennen reissua kuin reissun jälkeenkin (reissun pituus reilu 5000km)

=======================================================

11.7.2016 Kausi avattu.

Vihdoin ja viimein kausi aloitettu ihan oikeesti vaikka edelleenkin fillariin on tullut tuplasti enemmän kilometrejä kuin Versykseen.

Sivulaukut eivät lastattuna aiheuttaneet mitään muutoksia ajettavuuten eli moottoritienopeuksillakin Versys meni niin kuin pitääkin. Tuulilasin virittely poisti aikaisemmin sen aiheuttaman pyörteilyn, mutta samalla tuulilasin suoja on pienempi kuin ennen ja vaikkapa saksan autobaanojen vapailla nopeuksilla saattaa tulla mieleen, että parempaakin suojaa tuulelta voisi olla, mutta suomeen ihan hyvä nykyisellään.

Menomatkalla oli voimakas vastatuuli ja reitti kulki lähinnä moottoritiellä jolloin kulutus oli 4,7l / 100km. Takaisin päin ajelin pikkuteitä tuulen ollessa lähinnä myötäinen ja kulutuslukema oli 3,9 l/100km. Eli  aika pieni lukema kolmella laukulla ja matkavarustuksella. Tosin laukuissa ei ollut mitään painavampaa vaan lähinnä vaatteita ja telttailuvehkeet alumiinipöydällä ja retkituolilla varustettuna.

(Yo. kulutuslukemat on laskettu mittarin mukaan ja mittari valehtelee noin 5%. Tankin täyttäminen ei vastanne tieteellisen tutkimuksen tarkkuutta ja muutaman desin tankkausvirhe pitää ottaa huomioon,  yllä esitetyt lukemat on siis suuntaa-antavia.)

Ps. Meinas unohtua, että talvella tehdyt toimenpiteet katteiden räminöiden poistamiseksi onnistuivat lähes yli odotusten eli viime kesäisen katteiden räminä ja kolina oli muisto vain.

================================================

8.7.2016 No niin, tänään kehä-III:n ulkopuolelle.

Tällä kaudella olen polkenut fillarilla melkein tuhat kilsaa ja prätkällä ajellut alle 100km.

Mm. en ole vielä kertaakaan käynyt kehä-III:n ulkopuolella, mutta tänään alkaa prätkämatkailu eli viikonloppuna Saaristoajoon. Tänään vasta sain pleksinkin pyörään kiinni.

Myös uuden sivulaukkutelineen ja laukkujen testaus matkatavaroiden kanssa tapahtuu vasta nyt.

Ei vaan nykyään enää tule samalla lailla kilometrejä mittariin kuin joskus silloin ennen. Onneksi vakuutusmaksut on sen verran halvat ettei tartte välillä ajamattomuuden takia laittaa pyörää seisomaan, liikenne ja osakasko 208e vuodessa. Tuo vakuutus on seisonta-ajallinen jos pitää vakuutuksessa 6kk niin vak.maksu on 104e. Saattaapi käydä niinkin, etten taida laitaa edes talveksi seisomaan.

================================================

1.6.2016 Baanalla.

Sen verran hyvät kelit ollu, että Versykseen kertynyt alle 100km, mutta fillariin jo melkein 500 ja kunto kasvaa kohisten, että vois vaikka lähtee yrittää päästä polkemalla Stelvion huipulle.

Aikaa ei oikein tunnu tänäkään vuonna liikaa olevan ja tällä hetkellä näyttää pahasti siltä ettei ainakaan kesällä pääse ajelemaan Alppien hiekkateitä mihin tarkoitukseen tän Versyksen hommasin. Talvella tehdyt räminän poistotoimet ovat olleet onnistuneita vaikken ole vielä ehtinyt hakeen plexin kiinnikkeitä, jotta pääsisi testaamaan mikä vaikutus plexillä on räminöihin.

=================================================

10.5.2016 Ajokausi kohta alkamassa.

En ole vielä päässyt kokeilemaan räminänvaimennuksen tehoa paitsi hitaassa vauhdissa parkkipaikalla ja sen perusteella olisi vaimennus onnistunut. Valitettavasti vain ne räminät tulee paremmin esille vasta normaalissa ajossa ja etenkin etuplexin kanssa, jota en ole vielä kiinnittänyt.

=================================================

26.4.2016 varustelua.

Ei mennyt Kawa kaupaksi vaikka hinta oli lähes etelä-eurooppalaista tasoa eli 3000e, joten varustelu kesäkautta 2016 on alkanut.

Viime kesän ajelut jäivät aika vähiin ja tarkoitus olisi, että tänä kesänä pääsisi tien päälle enemmän, mutta kesän ajankäyttö on vielä auki.

GIVI_PL447

Koska pyörässä oli vain takalaukku hommasin siihen sivulaukkutelineet, että saa tarvittaessa tavaraakin kulkemaan mukana jos vaikka euroopanturnee toteutuisi.

Versykseen 07-09 on Giviltä saatavissa kahta eri mallista sivulaukkusysteemiä.

GIVI PL447 telineet joihin sopii perinteiset ”suoraselkäiset” laukut kuten vaikka Givi Monokey E360 tai E41 Keyless sekä tietysti monet vanhemmat Givi-laukut.

PLX447 telineet ovat ns.”käyräselkäisiin” laukkuihin tarkoitettu teline eli tähän telineeseen käy vain Givi V35 laukut.

447FZ on perälaukkuteline jossa on kiinnikkeet sivulaukkutelineille ja jos pyörässä ei ole kyseistä perälaukkutelinettä niin tarvitset PLX447KIT:n jotta saat kiinnitettyä PL447 tai PLX447 telineet pyörään.

PLX447KIT kiinnikesarja PL447 ja PLX447 sivulaukkutelineille jos käytössä ei ole 447FZ takalaukkutelinettä.

PLX447KIT

PLX447KIT kittiin kuuluu lähinnä tuo kiinnike molemmille puolille.

PLX447KIT_1

PLX447KIT kyseiseen kiinnikkeeseen pultataan kiinni niin perälaukkuteline kuin sivulaukkuteline.

Valitsin näistä kahdesta PL447 telineen koska mulla on valmiina siihen sopivat laukut. PLX-telineellä ja V35 laukuilla olisi saanut samaan leveyteen vähän enemmän kuljetuskapasiteettia, mutta sitten olisi pitänyt hankkia erikseen ne V35 laukut ja ne laukut eivät sitten olisi sopineet muiden pyörieni sivulaukkutelineisiin. Jos mulla ei olisi muita pyöriä eikä siis jo valmiina Givin laukkuja olisin varmaan päätynyt PLX-telineisiin.

Sarja oli helppo asentaa, ainoastaan ”takarautaan”, joka tulee kiinni rekisterikilven yläosaan,  piti siirtää pultinreikiä, jotka ei sattunut ihan kohdilleen eli pientä porailua ja reiän suurentamista.

GIVI_PL447_1

Sarja sopi muuten heittämällä paikalleen, mutta tuo takalokkarin alitse kulkevan poikittaisen tukiraudan kaksi pultinreikää eivät olleet yhteneväisiä suomalaisen rekisterikilven reikiin ja tukiraudan reikiä piti vähän porailla uusiksi.

Kirjoitin tämän tekstin myös siksi, että netistä löytyy aiheesta vääränlaista tietoa. Mm. laukkujen jälleenmyyjän sivuilla sanotaan V35 laukkujen sopivan vain PLX/PLR telineisiin. PLR-teline taas on pikakiinnitteinen teline vaikkapa uudemman malliseen Versykseen eli Versys 2010-14 malliin käy PLR450 teline johon telineeseen ei käy V35 laukku vaan V35 laukulle tarvitaan 2010 malliseen Versykseen joko PLX450 teline tai pikakiinniteinen PLXR450 teline.

Ai niin onhan sitten olemassa vielä Givin sisarmalli eli Kappa. Givi osti Kappan joskus kymmenen hetkeä sitten eli Givi ja Kappa ovat jotakuinkin yksi ja sama firma. Kuitenkin Kappalla on omat tyyppunumeronsa ja jonkin verran poikkeava mallisto.

Kappan KL447 sivulaukkuteline suoraselkäisille laukuille vastaa Givin PL447 telinettä.

Ja KLX447 teline käyräselkäiselle laukulle on sama kuin Givin PLX447 teline ja tähän telineeseen sopii Kappa K33 Monokey laukku.

Perälaukkuteline on Kappalla KZ447, mutta tuo perä- ja sivulaukkutelineiden kiinnityspalikkasarja PLX447KIT on molemmilla merkeillä sama

====================================================================

22.2.2016 Kawa myynnissä ja huoltotöitä.

Kesän 2016 ajankäyttö on nyt talvella vielä täysin auki eli onko aikaa ajeluille ja varsinkin, että onko mahdollisuutta käydä Italiassa ajelemassa alppien hiekkateitä niin tämä on vielä täysin auki ja varsinkin kun näyttäisi siltä ettei sitä aikaa ensikään kesänä liiemmälti ole  niin laitoin Kawan myyntiin.

Talvella tein normaalit käyttöhuollot, öljyt, suodattimen vaihto, pyöränlaakerien rasvaus, ilmansuodattimen tarkastus ja putsaus tosin putsattavaa ei ollut eikä sitä tarvinnut vaihtaa eli hyvältä näytti. Vaikka tuo kolarikorjaus oli aikoinaan tehty aika hutiloimalla ja eturatasta ei oltu vaihdettu ketjujen vaihdon yhteydessä niin ainakin öljyt ja suodattimet näyttäis olevan vaihdettu ajallaan.

Suurimman huomion sai katteiden suunnalta kuulunut räminän tapainen, joka on tälle mallille tyypillistä ja sitä on saatu vaimennettua laittelemalla katteiden liitoskohtiin erilaisia vaimenninmateriaaleja eli lähinnä kaiketi huovanpalasia tai vastaavaa.

Tutkin nyt katteita tarkemmin ja aikoinaan kun pyörä on kaadettu tai kolaroitu niin vaurioiden korjauksissa ei ole katteiden kumipuslia laitettu eli ne puuttuivat kokonaan ja samoin katteiden ruuvit ja prikat eivät olleet alkuperäisiä. Kaato oli tapahtunut jo vuonna 2010 eli edellinen omistaja oli ajellut ”rämisevällä” Kawalla ja ilmeisesti ne räminät eivät kyseistä kuskia olleet haitanneet. Ja eihän niitä välttämättä edes huomaa ja eiväthän ne koko aikaa rämise, mutta kun kerran ýlimääräisiä räminöitä on  ja ne on vielä aika helppo korjata niin myöskin korjasin ne.

Uudet kumipuslat löyty ZX-6 Kawan pyrstöstä, joka mulle oli jäänyt edellisistä pyöristä ja ruuvejakin löyty miljoonalaatikosta ja prikoiksi laitoin nylon-prikat joilla viimeisetkin räminän rippeet saa aisoihin jos nyt enää mitään räminää kuuluisikaan. Laitoin myös huopa-prikat katteiden ja kiinnityskohtien väliin. Ja kuin pisteeksi iin päälle liimasin 7mm kumimattoa katteen sisäpuolelle muutamaan kohtaan vaimentamaan ”kaikupohjaa”.

Koska nyt olis aikaa niin taidan vielä katsoa venttiilikopan alle ja  mitata venttiilinvälykset sekä sisällä olevien palojen koot, jotta tulevaisuudessa tietäisi välyksiä mitatessa minkäkokoisia paloja tarvitsee jos on jotain säätämistä.

Vaimenninkumit katteessa, puuttuvan kumipuslan tilalle laitettu uusi pusla. Lampun yläpuolella olevat muovit pääsevät läpättämään toisiaan vasten, joten laiton sinnekin väleihin vähän vaimennusta eli eiköhän enskesänä katteiden räminät ole olemattomat.

=====================================

4.7.2015

Ostimpa Kawasaki Versyksen, jaa että miksikö vaikka tallissa oli jo ennestään useampi prätkä.

No siksi kun olen käynyt Italiassa jo varmaan yli 30 kertaa moottoripyörällä, joten alppien asfalttitiet alkaa oleen jo läpi koluttuja ja kun kaikki tallista löytyvät pyörät on enemmän tai vähemmän tarkoitettu asfaltille niin sen takia tämä hiekkateillekkin paremmin soveltuva Versys.

versys

Kyseessä olevalla laitteella oli mittarissa reilu 30tkm ja kilpiäkin oli kertynyt jo parit kappaleet eli jäljistä päätellen kaaduttu ja vakuutusyhtiön ensin lunastettua pyörän se oli tämän jälkeen korjattu ja kilvitetty uudelleen.

Ostin pyörän liikkeestä ja edellinen omistaja ei ollut omien sanojensa mukaan tietoinen pyörän kaksikilpisyydestä ja oli kuulemma ollut pyörään tyytyväinen ajelleensa sillä ilman mitään vikoja.

Lähempi tarkastelu kuitenkin osoitti pieniä virheitä siellä sun täällä. Katteita oli maalailtu eikä niin erityisen priimasti eli valumia löytyi ja hionta näkyi maalauksessa.

Katteen kiinnitysruuvit oli mallia ”miljoonalaatikosta löydetyt”.

Änkäri lommolla ja ”poissa sijoiltaan”.

Jarrupoljin ollut joskus mutkalla mutta suoristettu, katteissa pienempiä halkeamia joita ei oltu korjailtu ja vilkku korjailtu liimaamalla.

Muutamia naarmuja myös löytyi, mutta kun pyörä oli mallia 2007 eli melkein kymmenen vuotta vanha niin niitä nyt yleensä jo löytyy ilman kaatuilemisiakin.

Molemmat etupään stefat vuotivat ja olivat vuotaneet jo vähän pidemmäkin aikaa kun jarrusatulat ja levytkin olivat öljyssä.

Koeajossa pyörä kävi hyvin, kulki sinne minne pitikin, vaihteet toimi nikottelematta, ohjaus tuntui herkältä, mutta  mitään voblaamisia en saanut aikaiseksi vaikka yritin, ei nestevuotoja moottorissa, kytkin ei luistanut eli ajossa en mitään varsinaista vikaa huomannut.

Jarrut oli ehkä vähän tehottoman tuntuiset, mutta tämän laitoin vuotavan etupään tiliin sillä etulevyt olivat lähes ”öljytyt”.

Mutta kun nämä virheet oli huomioitu hinnassa niin kaupat syntyivät. Täytyi vain toivoa, että etupään vuoto johtui vain stefoista eikä jostain suuremmasta viasta ja ettei mitään muitakaan ylläreitä ilmenisi sillä en suorittanut mikroskooppisen tarkkaa tutustumista ostettavaan kohteeseen.

Koeajossa en siis huomannut mitään huomauttamista, mutta kotiin päästyäni siirsin pyörää ilman kypärää niin silloin kuulin etupäästä ylimääräistä kolinaa. Olin siellä ostotilanteessa ollut testaavinani ohjauslaakerit, mutta testaus ei ollut onnistunut sillä nyt kun kokeilin etupään kuntoa hieman tarkemmin niin siellähän oli selkeä klappi emäputkessa.

Kotona sitten huomasin vielä, että ohjaustangon yksi neljästä kiinnitysruuvista oli löysällä ja paisarin letku oli vedetty väärästä paikasta ja se jäi sivupanelin ja rungon väliin vähän litistyksiin, mutta tokkopa tuosta mitään haittaakaan on. Eli eipä taida tätä pyörää ennen huoltanut heppu olla Versys-Kawan ammattilainen.

Satulan alla näkyvät rungonosat olivat kunnossa eli takarungossa ei ollut näkyviä kaatumisjälkiä.

Huomenna sitten tallille öljyjen ja suodattimen vaihtoon sekä muutenkin pyörä tarkempaan syyniin esim. tuo ohjauslaakerien tilanne.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

5.7.2015:

Pyörän huoltohistoriasta ei ole tietoa, huoltokirjan viimeinen merkintä on reilu 10000km sitten ja öljy näytti aika mustalta, joten öljyn ja suodattimen vaihto oli selviö. Varsinkin kun pyörän huoltoa oli hivenen laiminlyötä tai ainakin viivytetty. Eturattaan tienoille oli kertynyt julmettu määrä ketjurasvaa, ketjut löysällä, etupäänstefat vuoti, joten oli jopa pienoinen yllätys etteivät ne vanhat koneöljyt olleetkaan niin mustat kuin olin aavistellut. Öljyillä oli varmaankin ajettu vain tuhat tai pari tuhatta ja vanha suodatinkin näytti ihan ok:lta. Mutta kun edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa niin ne kuitenkin vaihdettiin. Kuten myös jarrunesteet vaikka nekin näyttivät olevan kunnossa.

uudetoljyt Uudet öljyt sisässä.

Myös keulaöljyt vaihtoon sillä ne stefat pitää uusia niin samalla ne öljyt vaihtuu. Jäähdytysneste näyttää tuoreelta, joten sitä en vaihda.

Irottelin katteita ja pääsin näkemään kaadon aiheuttamia vahinkoja paremmin ja kaikki näytti hyvältä eli mitään kiinnityspaikkojen murtumisia, vääntymisiä tai muita vaurioita ei näkynyt. Myöskään katteet eivät olleet menneet kaadossa pirstaleiksi vaan kärsineet lähinnä pintavaurioita poislukuien toinen sivupaneli jossa alin kiinnityskohta oli vaurioitunut ja se oli korjattu muovihitsauksella (tai siltä se räpellys ainakin näytti)

Äänenvaimentimessä oli lommo ja vaimennin ei ollut oikeassa asennossa eli oikeassa paikassa ja oletin, että sen kiinnikkeissä olisi vääntymisiä tai muita ongelmia. Mutta putkisto näytti paremmalta kuin olin luullut. Kiinnikkeet eivät olleet vääntyneet eikä mitään isompaa vikaa ollut näkyvillä ja se vaimennin asettui lopulta omalle paikalleen kun ensin irrotin sen ja laiton takaisin paikalleen vähän liitoskohtaa naputellen.

vaimennin Äänenvaimennin omalla paikallaan.

Eturatas näyttää kuluneelta eli se menee vaihtoon, ketjut näyttävät ihan ok. kuntoisilta, mutta kun multa löytyy Versykseen sopivat ketjut niin taidan vaihtaa nekin ja varmaankin myös takarattaan, mutta katsotaan tätä myöhemmin.

ketjurasvat1 ketjurasvatOlipahan aika läjä ketjurasvaa eturattaan kotelossa, ei ole aikaisemmat kuskit paljoa putsaillu paikkoja. Moottori oli siisti, joten oli pieni ylläri kun eturattaankopan aukaisi.

Sivuseisontatuki oli väljä ja sitä pitää vähän korjailla ja koitan laittaa sinne prikan josko se sillä asettuisi, sopivaa prikkaa ei tallilta löytynyt eli se jää huomiseen.

Laitoin takasvingiin lankarullat niin saa takapukin paremmin asettumaan paikoilleen. Vaikkapa helpottamaan ketjujen rasvausta tai muuta huoltoa/remonttia, koska keskijalkaa ei tästä mallista löydy.

Ohjauslaakerit olivat löysällä , mutten ehtinyt niitä vielä sen enempää katsella eli jää huomiselle samoin kuin etupään stefojen vaihto.

Eli hyvältä näyttää, ongelmia saattaa olla tiedossa vain etuteleskoopit eli jos öljyvuoto johtuu jostain muusta kuin stefoista, mutta mitään ulkoisia merkkejä vaurioista ei ollut.

Samoin ohjauslaakereiden kunto pitää vielä tarkastaa vaikka niiden kiristys poisti pahemmat väljyydet.

Josko sitä jo huomenna saisi laitteen ajoon.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

6.7.2015:

Työkalujen ja ajan puutteen takia sain kunnostettua vain sivuseisontatuen.
Eturatas oli niin tiukassa ettei paikalla olleella kalustolla sitä saanut auki, joten sen sijaan putsailin pyörää ja siivoilin tallia.
Siinä pyörää putsaillessa ja käynnistellessä huomasin, että pitkien ja lyhyiden ajovalojen piuhat oli kytketty ristiin eli kun pisti lyhyet päälle niin pitkät syttyi ja päinvastoin. Saattaa toki olla tarkoituksellinen kytkentä jos ajaa vain valoisaan aikaan ja haluaa ajaa pitkät päällä. Versyksessä ajovalot toimii niin, että lyhyet on koko ajan päällä ja kun laittaa pitkät päälle palaa lyhyet edelleen samaan aikaan. Ja jos nyt jostain syystä, kuten joskus tuolla tien päällä näkee, haluaa ajaa pitkät päällä niin tuolla kytkennällä vain pitkät on päällä kun normaalisti sekä pitkät, että lyhyet palaisivat. 50w vähemmän kulutusta. Mitähän pyörä vielä kätkee sisälleen.
Etupään yläkolmio oli samalla tasolla kun etuiskarin yläreuna tämä voi tosin olla tarkoituksellistakin, mutta normaalisti yläkolmion yläreunan pitäisi olla  iskarin yläreunaa 12 milliä alempana.

Ensimmäinen vikakin löytyi tai sitten mä en vaan osaa, mutta kelloa en saanut laitettua oikeaan aikaan.
Huomenna järeämmillä työkaluilla mutterin kantoja pyöristelemään.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*

7.7.2015:

Kunnon vehkeillä eturatas lähti irti ku palmun alta, olipahan huonokuntoisin ratas minkä olen luonnossa nähnyt. Ketjut oli paremmassa kunnossa ja niillä olisi varmaan vielä joitain tuhansia kilometriä ajellut, mutta kun kerran paikat oli auki ja mulla oli sopivasti Kawan vihreät ketjut niin vaihdoin ne samalla.

eturatasuusi eturatasvanhajauusi

Uusi ratas (vasen kuva),  uusi ratas vanhan rattaan alla  ja kuvasta näkyy minkälainen rimpula siellä oikein oli.

vaihdevipu

Vaihteet meni koeajossa hyvin päälle, mutta laitoin kuitenkin vähän rasvaa vivuston palloniveliin, kun olen sen havainnut helpoksi halvaksi tavaksi parantaa vaihdevivuston tuntumaa.

Etupään laitto jämähti taas työkalupulaan kun sopivan kokoista kuusiokoloavainta ei ollut matkassa mukana. Availin yläkolmiota sen verran, että pääsin vähän vilkaisemaan laakeritilannetta ja sen mitä siitä pääsi näkemään niin hyvältähän nuo näytti ja olivat vielä siistissä rasvassakin. Joiltain foorumeilta olin lukenut, että Kawasaki Heavy Industries olisi säästänyt rasvanlaitossa monissa Versyksen nivelissä ja laakereissa mm. emäputken laakereissa. Saattaa jopa olla niin, että tämän Versyksen emäputken laakerointia on joskus huollettu.

nostopoydalla

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

8.7.2015:

Nonni, Versys on huollettu. Olipahan homma, mutta toisaalta samalla sitä tutustu pyörän tekniikkaan, joka ei ollut mulle aikaisemmin tuttu.

Etupään stefojen vaihto onnistui hyvin, kunhan oli tähänkin osioon hakenut sopivan kuusiokoloavaimen. Iskarin alapultti oli sen verran tiukassa ettei pitkällä kahvakuusiokoloavaimella tehnyt mieli alkaa yrittämään aukaisua kun se tuntui venyvän kuin patarauta. Eli varastolta pitkä kuusiokolopala ja sillä pultit lähti hyvin auki.

Kummassakin iskarissa oli hikisesti öljyä jäljellä, vasemmassa 275ml kun pitäisi olla noin 480 ja oikeassa noin 300ml kun siinä pitäisi olla noin  470. Mutta tämän jo saattoi arvata kun koko etuvanne ja jarrut oli öljytty ja öljyä tippui tallin lattialle vaikkei pyörällä edes ajettu.

Stefat näytti silmämääräisesti ihan kunnollisilta, mutta ei se silti tarkoita, etteikö ne voisi vuotaa varsinkin kun nämä stefat oli asennettu VÄÄRIN PÄIN.

No nyt on uudet stefat ja uudet öljyt sisässä ja keula oli kuin toisesta maailmasta. Ostotilanteen koeajossa keula oli tuntunut löysältä, mutta kun mulla ei ole kokemusta matkaenskamallisista pyöristä kuin testiajoista kymmeniä vuosia sitten ja kyseiset pyörät oli ollu iskunvaimennukseltaan löysähköjä, joten oletin tämän olevan ominaista tämäntyylisille pyörille.

Pyörän jousen esijännitys ja paluuvaimennus oli säädetty maksimille ja siltikin se siis oli löysä ja nyt huollon jälkeen säädin molemmat noin 3/4 maksimitasosta ja lyhyen koeajon tuntuma oli, että voi vieläkin laittaa löysemmälle, mutta katsellaan.

Ohjauslaakerit olivat kunnossa eli klappi johtui vain vajaasta kiristyksestä. Vähän lisää rasvaa, keula kasaan ja kiristys niin ohjaus ei enää kolissut.

alalaakeri ylalaakeri

Alempi ohjauslaakeri vasemmalla ja ylempi oikealla.

Jostain olen kuullu kerrottavan, että keulaöljyllä voidellut jarrupalat olisivat entiset, mutta laitoin kuitenkin vanhat palat takaisin koska niissä oli vielä kulutuspintaa reilusti. Uudet palatkin olis ollu, mutta kokeillaan ensin vanhoilla ja vois vaikka testimielessä vaihtaa jonkun ajan jälkeen uudet palat ja testata onko tuossa urbaanissa legendassa mitään perää.

Kone lähtee hyvin käyntiin, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu, joten venttiilivälysten tarkistus saa jäädä talvipuuhasteluksi. Tulppia ne tarkastellut, mutta kun Versys syö iridiumeja niin pitää varmaan ostaa pari varalle ja vaihtaa sitten jos tarvetta ilmenee.

Ilman- ja poltsikan putsarit unohdin katsastaa, mutta ne voi tarkastaa lähitulevaisuudessa.

ketjurasvat eturatasvalmis

Ennen huoltoa                                               ja huollon jälkeen.

Pyörien laakerit on mallia suljettu, joten en  päässyt näkemään missä kunnossa ne on, mutta pyörittelemällä ei mitään hälyyttävää tuntunut ja tuntui juuri siltä kuin siellä laakerirasvaa olisi, joten hyllyssä olleet laakerit jäi vielä odottamaan käyttöä.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

16.7.2015:

Käyttökokemuksia muutamien kilometrien ajeluista.

valmis

Kesä on näköjään peruttu vuodelta 2015, keli on ollut sateista ja viileää niin ei ole viitsinyt ihmeemmin ajella ja näin ollen käyttökokemusta ei ole ihmeemmin kertynyt, mutta jotain kuitenkin.

Tallista löytyy pari ilmajäähyllistä MP:tä, joten laitoin myös tähän samaa öljyä eli 20w50 mineraalia. Ilmat on ollu sen verran kylmiä, että taidan vaihtaa kokeilumielessä 10w40 synteettiset Versykseen, maailmahan siiä ei tietenkään pelastu jos vaihtaa öljyjä sadan kilometrin välein, mutta…

Bensankulutus oli 4,5l/100km sekalaisessa ajossa johon sisältyi moottoritiellä ajoa. Olettaisin, että tasaisella 80km/t kulutus on lähellä 4l/100km.

Jousitus on ehkä vähän liian kovalla röykkyisille teille, mutta kun toisena ajopelinä on Ducati M600 jossa on vieläkin kovempi jousitus niin eipä tuo ole haitannut, mutta täytyy kokeilla jossain vaiheessa vähän löysempiä asetuksia.

Pyörä on hyvä ajettava eli taittuu vaivatta mutkiin ja ennen kaikkea on suoralla tiellä vakaa. Oletin laitetta vähän ”kiikkerämmäksi” etenkin tuulisella säällä, mutta laitteesta tuntuisi olevan myös hyväksi matkapyöräksi. Tosin plexi ohjaa ilmanpyörteet suoraan kypärän visiirin kohdille ja meteli on kypärässä ”kova”. Samoin pyörteet heiluttavat kypärää. Näihin auttaa jos nojautuu eteenpäin lähemmäs plexiä, mutta silloin ajoasento ei ole hyvä. Täytyy kokeilla säädellä plexin korkeutta ja kallistusta josko niistä olisi apua.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

21.7.2015:

Meidän talon parkkipaikalla oli eilen kymmenen autoa joissa kahdessa oli talvirenkaat alla ja posti kantoi mainoslehtisen laatikkoon jossa joku urheiluvälinekauppa mainosti jääkiekkomailoja ja suksia. Että taitaa kesä2015 olla tosiaankin peruutettu.

En ola ajanut Kawalla juuri kilometriäkään, mutta tänään on luvassa vähän parempaa keliä joten taidan lähteä kokeilemaan Kawan matka-ajo-ominaisuuksia Pulkkilanharjulle. Käyn vain ensin tallilla vaihtamassa uudet jarrupalat, josko niillä saisi vähän paremman pidon jarruihin.

Nettikeskusteluiden perusteella Versyksen tyyppivika on rämisevät etukatteet ja niin ne rämisee tässäkin. Sain niitä vähän vähentymään laittamalla pariin paikkaan solukumia, mutta lisää ilmeisesti tarvitaan, tietäis vaan tarkkaanottaen, että mihin.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

22.7.2015:

Lenkki heitetty ja kulutus aleni jo lähelle 4l/100km, kun ajeli pikkuteitä pitkin. Tosin GoogleMapin ja Heren kartasta kilometrit laskettuna kulutus oli noin 3,8litraa satasella. Oman mittarin mukaan en saanut tarkkaa lukemaa kun en laittanut alkukilometrejä paperille vaan ainoastaan muistiin ja tankatessa en ollut ihan varma niistä lukemista, mutta jos GoogleMapin kilometreihin on uskomista niin kulutus oli alle 4l/100km.

Uudet jarrupalat paransi vähän pitoa, muttei merkittävästi. Eipä tuo erityisen huono ole, joten ei sille enää muuta kannata tehdä eli tuollaiseksi se saa jäädä. Ja itseasiassa hiekkatiellä tai muuten vaan liukkaissa olosuhteissa se onkin parempi ettei jarrut nappaa heti lukkoon kun kahvaa vähän hipasee.

Otin plexin pois, koska alhaisemmilla vauhdeilla sitä ei tarvitse ja heti tuulenpyörteiden aiheuttama meteli väheni eli saa olla plexi poissa jossei lähde jonnekkin pitemmälle ja mahdollisesti moottoritienopeuksiin.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

14.8.2015:

Eipä ole vieläkään ehtinyt ihmeemmin ajella, mutta sen verran kuitenkin, että ostos on osoittautunut ihan kelpo-ostokseksi.

Omat kokemukset tämän tyyppisistä pyöristä ovat parin vuosikymmenen takaa ja silloin totesin ettei näistä ole minulle matkapyöriksi, joten pieni ennakkoluulo oli Versystä kohtaan, mutta toisaalta en sitä ostanutkaan matkapyöräksi vaan, että pääsisin ajelemaan Alppien korkeampia hiekkateitä.

Jos Versystä vertaa kahteen muuhun pyörään joilla ajelen niin matka-ajossa Versys hakkaa Ducati M600:n ja Kawasaki ZR-7. Jo pelkästään siiä, että Versyksessä on pieni kate joka suojaa viimalta ja sateelta edes jonkin verran kun taas Monsteri ja ZR-7 ovat nakuja. Nuo kaksi ovat kyllä vakaita suoralla tiellä, mutta paljon tuuliherkempiä kuin Versys. Sen lisäksi Versyksen kulutus on hivenen pienempi kuin noilla muilla. ZR-7 tankki on tosin isompi ja sillä pääsee lähes samoihin tankillisiin kuin Versyksellä, mutta Monsterin pientä tankkia joutuu tankkaamaan jo sitten ihan eri kilometreillä kuin Kawa-kaksikkoa.

Mutkateillä Monster on kuitenkin aavistuksen parempi tuntumaltaan, mutta ero Versykseen on yllättävän pieni kun taas ZR-7 on jo selkeästi kankeampi mutkateillä ja ZR-7:n jousitus on turhan löysä kovempaan menoon.

Ja kun Versyksessä on vielä monipuolisemmat jousituksen säädöt niin taitaa ola, että Versyksestä tulee jatkossa mun ykköspyörä ja ZR-7 ja Monster menee myyntiin.

monsterhiekkatiella

Kuvassa Monster vähemmän hyväpintaisella tiellä italiassa.

Tarkoitus siis oli syksyllä pakata Versys pakuun ja ajaa pakulla alppien tuntumaan, mutta taitaa olla niin, ettei kyseinen reissu toteudu ja seuraava mahdollisuus onkin sitten heinäkuussa 2016 lumien sulettua alppien korkeammilta teiltä.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

24.8.2015:

Kelit on ollu kohdillaan eli ainakaan niitä ei voi syyttää kun kilometrejä ei prätkälle kerry, toisaalta aurinkoisella kelillä voi tehdä paljon muutakin kuin ajella MP:llä varsinkin kun mulla on jo kilometrejä eri prätkillä kertynyt jo lähemmäs puoli miljoonaa niin ei enää kiinnosta lähtee kiertämään korttelia.

Tällä tai ensviikolla pitäisi varmistua lähdenkö syyskuussa italiaan vai enkö. Ja jos lähden niin en ole vielä päättänyt lähdenkö prätkällä vai laitanko Versyksen pakuun ja ajelen pakulla etelään. Olen viimeiset reissut italiaan tehnyt tuolla paku(prätkä yhdistelmallä ja viimeisin prätkäreissu italiaan taitaa olla vuodelta 2010 eli kyllä jo kiinnostaisi ajaa sinne välillä 2-pyöräisellä, anskattoo ny.

*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=*=

13.9.2015:

Alpit jää vuodelta 2015 väliin eli siinä mielessä vähän turha ostos, mutta ompahan pyörä valmiina huollettuna ja korjailtuna kun ensvuonna alpeilta on taas lumet sulaneet.

Pyörän rekisterihistoria:

Yksityinen 16.5.2007 – 11.07.2010

Yksityinen  21.07.2010 – 27.09.2010

Vaurioituneena poisto 27.09.2010 – 29.05.2011

Yksityinen 30.05.2011 – 01.07.2015

Yksityinen  04.07.2015 –

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s