Karhu nopeusmittari / sykemittari fillariin malli C014

Ostin Karhun C014 langattoman nopeusmittarin fillariin, mittarin mukana tuli sykevyö jolla saa sydämmen tykytyksen mittarin näytölle. Mitään en tuommosella sykemittarilla tee, mutta kun halvalla(15e) sai niin….

Etukäteen olin internetin ihmeellisestä maailmasta ettinyt tietoa ko. mittarista ja se vähäinen käyttökokemus mitä netistä löytyi ei ollut mittaria ylenpalttisesti kehuva, joten ennakko-odotukset eivät kovin korkealla olleet.

Mittari on kuitenkin päällisin puolin ihan kelvollisen oloinen eli ei mikään natiseva ämpärimuovin palanen, josta nappulat lentää heti kun sen pakkauksesta ottaa pois.

karhu

Ensin kokeilin pelkkää sykevyötä ja se näytti toimivan ihan kelvollisesti tai ainakin näyttävän sen tapaisia lukemia mitä olin odottanutkin.

Seuraavaksi laitoin mittarin fillariin kiinni ja tein testilenkin. Nopeusmittari ei näyttänyt oikeastaan mitään. Tämän jälkeen muutin vähän nopeusanturin asentoa magneettiin nähden ja tämä auttoi niin, että lyhyellä testillä mittari tuntui toimivan niin kuin pitääkin.

Koska netistä löytyneet käyttökokemukset ja myös omat kokemukset kertoivat jonkin sortin vaikeuksista saada nopeusnäyttämä mittarille päätin jo heti kättelyssä tehdä oman versioni magneetista, koska mulla oli ylimääräisiä pieniä tehomagneetteja ja samalla saisi magneetit kiinnitettyä paremmin juuri oikeaan asentoon, jolla anturiin saisi eloa. Mittarin mukana tulleen magneetin kiinnitys pinnoihin oli hivenen rajoittunut.

karhu4

 

Siispä nysväsin väliaikaisen pidikkeen kahdella magneetilla ja laitoin sen pinnoihin kiinni.

Testaus osoitti mittarin tomivan moitteetta eli ainakin nopeusmittari tuntui toimivan 45km/t asti niin kuin pitääkin. Tein testin ilman sykevyötä ja kun olin nousemassa jyrkähkön mäen päälle niin ihmettelin mittarin näyttöön ilmestynyttä korkeahkoa sykettä 240 ja epäilin jo hetken, että perässäni tulee joku ohitusta kyttäävä fillaristi, jonka sykevyöstä mun mittari ottaa sykkeensä, mutta näin ei kuitenkaan ollut eikä lähistöllä ollut muitakaan kulkijoita eli en tiedä mistä mittari sykkeensä otti.

karhu2

Joo joo on hirvee räpellys, mutta kun tarkoitus oli vaan testata magneettien toimivuutta niin tuommonen sai kelvata. Sofistikoituneempi kiinnitys noille magneeteille on kyllä tekeillä kunhan ehdin.

karhu3

 

Sitten heitin 30km:n testilenkin sykemittari päällä.

karhu1

Testilaitteistoon kuului kiinalainen 5 e:n langallinen mittari ja Lumian puhelin GPS-mittarilla.

Karhun mittariin laitoin renkaan ympärysmitaksi jostain taulukosta löytyneen 2189mm. kiinanmittarin asetusta en muista, mutta mulla on sellanen muistikuva, että siinä olisin käyttänyt jotain muuta lukemaa.

Karhu näytti noin reilua 1km/t suurempaa lukemaa kuin kiinanmittari ja hitusen enemmän kuin puhelin. Karhu myös toimi nopeammin kuin kiinanmittari eli se vastasi nopeuden muutoksiin sekuntia paria nopeammin kuin kiinalainen virkaveljensä.

Testin lopussa kiinanmittarin tripissä oli 30,3km, puhelimessa 31,7km ja Karhussa 31,8km. Mitään pätkimistä tai haamulukemia nopeudessa ei havainnut ja tuo ero kiinanmittarin kilometrilukemiin kasvoi tasaisesti koko testipätkän aikana eli tässä vaiheessa käyttöä voisin todeta, että nopeusmittari toimii moitteetta.

Sykemitarin kanssa onkin jo sitten ihan eri juttu. Mulla tosin on varsin hyvin kehittynyt lihaksisto etenkin vatsapuolella, joka saattaa vaikeuttaa sykkeen löytymistä. En kokeillut sykevyön eri sijoittelua, joten tässä vaiheessa en pysty sanomaan olisiko sillä pystynyt parantamaan mittausta.

Välillä syke katosi kokonaan eikä se johtunut siitä, että sydän olisi pysähtynyt vaan, että sykevyö ei saanut sykkeestä kiinni tai vyön ja mittarin välinen yhteys sekoili. En ole aikaisemmin sykevöitä kokeillut, joten en tiedä paljonko mulla sykkeet pitäisi tommosessa ajossa olla, mutta välillä sykkeen vaihtelu oli niin suurta ettei semmonen ole käsittääkseni mahdollista. Just testasin näyttääkö mittari mitään lukemia ja mun syke oli 55-61 eli aikalailla se lepopulssi mitä mulla joskus on sairaalassa maatessa mitattu.

Yhden testilenkin perusteella sanoisin, että nopeusmittari toimii, mutta sykemittari ei ehkä näytä koko aikaa ihan kuranttia lukemaa, mutta tätä pitää testata vielä lisää saisiko lukemat asettumaan paikoilleen sykevyön paikkaa muuttamalla. Tosin uusia pattereitakin voisi kokeilla kun ei tiedä miltä vuosisadalta mittarin mukana tullee patterit ovat.

Laitteen käyttöohjeet on kyllä aika pelkistetyt ja joitain toimintoja saa kyllä arvailla. Muut toiminnot osassa käyttöohjekirjanen väittää, että olisi mahdollista valita joko langaton tai langallinen tiedon siirto, mutta ei laitteesta kyllä mitään langallisen kytkentöjä löydy. Käyttölämpötiloista tai mahdollisesta vedenpitävyydestä ei myöskään löydy mitään mainintaa kuten ei myöskään sykevyön ja mittarin välisestä etäisyydestä. Anturin ja mittarin välinen etäisyys löytyy ja se on 60cm, tosin siinä ei mainita onko tuo maksimietäisyys vai parhaiten toimiva etäisyys, mulla se sattu oleen just 60cm ja ainakin sillä  se toimii. Magneetin ja anturin välinen välys on 2-5mm.

edit1: kokeilin sykevyön ja mittarin välistä etäisyyttä ja sykevyön ollessa suoraan mittarin näyttöä kohden 120cm etäisyydellä alkoi yhteys pätkiä. 110cm etäisyydellä mittari sai sykettä normaalin tuntuisesti eli lukema ei pätkinyt. Mittarin kääntelyä eri asentoihin en kokeillut.

edit2: Toisen testilenkin aikana sykemittari toimi jo huomattavasti paremmin kuin ensimmäisellä lenkillä. Nyt mittarin lukemat oli jo sen suuntaisia kuin oletin niiden olevan, joten tuntuisi tuokin toiminto mittarista toimivan, tarkkuudesta en kylläkään pysty sanomaan. Testilenkin alussa tosin näytöstä meni syke nollille pariin kertaan, mutta kun asetteli sykevyön uudelleen niin sykkeet alkoi taas näkymään ja loppulenkillä ei näyttämään mitään katkoksia tullut.

Matkamittarin verrokkina olleeseen kiinanmittariin laitoin samat asetukset (2189) kuin tähän Karhuun ja 35km lenkillä trippimittareissa oli 100m:n ero.

Mittarin ja nopeusanturin välinen yhteys pysyi vielä kun mittarin ja anturin välinen etäisyys oli noin metrissä, mutta sitä suurempi etäisyys lopetti mittarin toiminnan.

edit3: ja nyt kun Anttila meni konkkaan niin mittariahan saa vielä kiinasta ilman Karhun logoa tai itseasiassa sen saa myös haluamallaan logolla. Minimitilaus tosin on 1000kpl ja hinta reilun 10taalaa. LINKKI ALIBABAAN

Mittaria saa myös eri versioina eli lyhyellä anturilla, ilman sykevyötä ja joinain muina versioina mitä en nyt tähän hätään muista.

 

Saman näköistä mittaria löytyy ainakin Isportin ja Merattin logoilla varustettuna.

 

Mainokset