Strada del Ponale, Italia

Vecchia strada del Ponale
Maa: Italia
Paikkakunta: Riva del Garda, Gardajärvi
Pituus: noin 5km ( 20km edes-takas takalenkin kierroksella)
Korkeusero: 331m (79–>410m)
Reitti on ajettavissa hybridillä, mutta alkupätkän tienpinnan epätasaisuuksien takia MTB on suositeltavampi.

Tie jakautuu kahteen osaan, jossa alkupätkä on louhittu lähes pystysuoraan kallioon ja on päällystämätön.
Googlemapin KARTTA

Toinen osa taas haarautuu kahdeksi tieksi.
Toinen näistä teistä menee ensi siltaa pitkin ”Ledron laakson/rotkon” yli ja nousee serpentiinisenä kohden Regina Mundia, jossa on tässä esitetyn reitin pääteasema.
Googlemapin KARTTA

Ja se toinen jatkaa samaa vuoren seinämää pitkin jossa alkupätkäkin kulkee ja vuoren seinämän suunta on nyt kohden pohjoista eli pois Gardajärvestä niin myös näkymät Gardalle kaikkoavat. Tämä osuus loppuu SS240 tiehen kohtaa missä on uuden Ledron-Gardajärvitunnelin toinen suuaukko.
Googlemapin KARTTA

Regina Mundilta kulkee Pregazinan tie SS240 tielle, mutta siinä on pyöriltä kielletty tunneli. Paikalliset pyöräilijät eivät tuota kieltoa aivan orjallisesti noudata ja he yhdistävätkin Ponalen tien loppupätkät yhdeksi ympyrälenkiksi.

Tie alkaa siis Riva del Gardalta ensin päällystämättömänä ravintola Belvedereen asti. Matkaa asfalttiosuuden alkuun noin 2,5km ja nousua 150m (79–>230m).

ponale1 ponale2
Tien alkupää Riva del Gardalla.    (kuva1)               Kuvassa näkyy 3 tietä, jos tarkkaan katsoo (kuva2)

ponale3 ponale4
Huteran kaiteistuksen takana aikaslailla jyrkkä pudotus alas järvelle (kuva3).  Rotkon toisella puolella Ledron laakso ja kuvaajan selän takana Gardajärvi (kuva4)

 

Ravintolalta tien päätekohtaan Regina Mundin patsaalle tie nousee jyrkähköä vuoren rinnettä serpentiinisenä ja asfaltoituna lähinnä havupuiden varjostaessa ajoittain ajoreittiä. Vaikka tämä osuus onkin lähinna ”Ledron rotkon/laakson” reunalla eikä Gardajärven reunalla on näkymä Gardalle kuitenkin koko ajan olemassa rintamasuunnan ollessa kohden pohjoista eli Torbolea ja Rivaa. Pituutta tälle osuudelle kertyy noin 2km ja nousua noin 180m (230–>410m)

ponale5 ponale6
Serpentiiniä Regina Mundille (kuva5)   Regina Mundi (kuva6)

 

ponale7 ponale8
Nousu Regina Mundille (kuva7).      Alhaalla ravintola Belvedere, ravintolan yläpuolella Ponalen serpentiinit (kuva8)

 

 

Se toinen haara ravintolalta kohden SS240 tarjoaa heti ensimmäiseksi muutaman leveän serpentiinin, jonka jälkeen nousu tasaantuu ja samalla myös serpot loppuvat. Tietä pitkin kulki autoliikenne vielä -80luvulla Ledrosta Gardalle eli tässä kohtie tie on leveää baanaa, mutta moottoriajoneuvoilta kuitenkin kielletty(poislukien tietysti ne autoilijat joilla on lupa, esin ko. ravintolan pitäjät) Pätkän pituus on noin 2km ja nousu kertynee noin 100m (230–>330m)

ponale9 ponale10
Serpentiinien suoralta osuudelta ja heti tuolla serpomutkassa on vanhan sodan aikaisia linnotteita (kuva 9).  Kuvassa 10 on uuden Ledro-Garda välisen tunnelin suuaukko ja sen vieressä vanhan Ponalen tien lyhyen tunnelin suu.

 

Regina Mundilta Ledro-Gardajärvitunnelin alkuun on noin 2,5km eli koko lenkin pituus on noin 10km jos ajaa loppupätkän lenkin pyöriltä kiellettyä tunnelia pitkin. Jos taas ajaa lenkin niin, että käy ensin Regina Mundilla ja laskeutuu samaa tietä takaisin ravintolan nurkille ja käy tekemässä saman edestakaisen lenkin uuden tunnelin suulle kertyy kilometrejä noin 13.

Googlemap Regina Mundilta SS240 tielle

 

 

Vähän historiaa:

Tie rakennettiin vuosina 1848-1851 Bezzeccalaisen
kauppiaan Giacomo Cissin toimesta. Se yhdisti Ledron laakson muuhun Trentinoon.
90-luvun alussa otettiin uusi tie ja tunneli käyttöön Ledron laaksosta Riva Del Gardaan Rivan vuoren lävitse ja vanha Ponalen tie suljettiin.

Tiestä käytetäänkin yleisesti myös nimitystä CIS perustajansa mukaan.

Yleisön pyynnöstä tie otettiin korjattuna ja parilla uudella tunnelilla varustettuna pyöräilijöiden ja patikoijien käyttöön vuonna 2004.

Maaliskuussa 1900 sai Ponalen tien varrella hiekkatien ja asfalttitien risteämässä sijaitseva ravintola Belvedere luvan harjoittaa ravintolatoimintaa. Ravintola oli pitkään poissa käytöstä ja päässyt huonoon kuntoon, mutta vuonna 2014 se avattiin uudelleen nimellä PonaleAlto Belvedere.
Tien NETTISIVUT

Tie sijoittuu Trentinon ja Lombardian rajamaille ja tuo makuntien raja noudattaa samoja rajalinjoja kuin vanhan kaksoismonarkia Itävalta-Unkarin hallinnoiman alueen rajat olivat Etelä-Tirolissa. Tästä syystä Gardajärven pohjoisosasta löytyy runsaasti 1-maailmansodan aikaisia linnoitteita ja bunkkereita. Ja juuri Ponalen tielläkin ja samalla vuorella on vanhoja sotilasrakennelmia.

Kuvissa olevan ”batterian”  rakentaminen aloitettiin jo 1860-luvulla, mutta viimeisen silauksensa se sai 1910-luvulla

ponale13 

Bunkkeria näkyvissä kuvan ylälaidassa (kuva13)

 

ponale12 ponale11

Vanhoissa sodissa oli sotilailla aika hulppeat näköalat. (kuva 14 ja kuva 15.) Ja kuvassa 14 näkyy ruuhkaa Ponalen tiellä.

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s