Versyksen 4. huoltopäivä – huolto VALMIS

8.7.2015

Nonni, Versys on huollettu. Olipahan homma, mutta toisaalta samalla sitä tutustu pyörän tekniikkaan, joka ei ollut mulle aikaisemmin tuttu.

Etupään stefojen vaihto onnistui hyvin, kunhan oli tähänkin osioon hakenut sopivan kuusiokoloavaimen. Iskarin alapultti oli sen verran tiukassa ettei pitkällä kahvakuusiokoloavaimella tehnyt mieli alkaa yrittämään aukaisua kun se tuntui venyvän kuin patarauta. Eli varastolta pitkä kuusiokolopala ja sillä pultit lähti hyvin auki.

Kummassakin iskarissa oli hikisesti öljyä jäljellä, vasemmassa 275ml kun pitäisi olla noin 480 ja oikeassa noin 300ml kun siinä pitäisi olla noin  470. Mutta tämän jo saattoi arvata kun koko etuvanne ja jarrut oli öljytty ja öljyä tippui tallin lattialle vaikkei pyörällä edes ajettu.

Stefat näytti silmämääräisesti ihan kunnollisilta, mutta ei se silti tarkoita, etteikö ne voisi vuotaa varsinkin kun nämä stefat oli asennettu VÄÄRIN PÄIN.

No nyt on uudet stefat ja uudet öljyt sisässä ja keula oli kuin toisesta maailmasta. Koeajossa keula oli tuntunut löysältä, mutta kun mulla ei ole kokemusta matkaenskamallisista pyöristä kuin testiajoista kymmeniä vuosia sitten ja kyseiset pyörät oli ollu iskunvaimennukseltaan löysähköjä, joten oletin tämän olevan ominaista tämäntyylisille pyörille.

Pyörän jousen esijännitys ja paluuvaimennus oli säädetty maksimille ja siltikin se siis oli löysä ja nyt huollon jälkeen säädin molemmat noin 3/4 maksimitasosta ja lyhyen koeajon tuntuma oli, että voi vieläkin laittaa löysemmälle, mutta katsellaan.

Ohjauslaakerit olivat kunnossa eli klappi johtui vain vajaasta kiristyksestä. Vähän lisää rasvaa, keula kasaan ja kiristys niin ohjaus ei enää kolissut.

alalaakeri ylalaakeri

Alempi ohjauslaakeri vasemmalla ja ylempi oikealla.

Jostain olen kuullu kerrottavan, että keulaöljyllä voidellut jarrupalat olisivat entiset, mutta laitoin kuitenkin vanhat palat takaisin koska niissä oli vielä kulutuspintaa reilusti. Uudet palatkin olis ollu, mutta kokeillaan ensin vanhoilla ja vois vaikka testimielessä vaihtaa jonkun ajan jälkeen uudet palat ja testata onko tuossa urbaanissa legendassa mitään perää.

 

Kone lähtee hyvin käyntiin, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu, joten venttiilivälysten tarkistus saa jäädä talvipuuhasteluksi. Tulppia ne tarkastellut, mutta kun Versys syö iridiumeja niin pitää varmaan ostaa pari varalle ja vaihtaa sitten jos tarvetta ilmenee.

Ilman- ja poltsikan putsarit unohdin katsastaa, mutta ne voi tarkastaa lähitulevaisuudessa.

 

ketjurasvat eturatasvalmis

Ennen huoltoa                                               ja huollon jälkeen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s